Kesällä 2024 Riemu-museoissa toteutetun asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan asiakkaat arvostivat näyttelyitä ja asiakaspalvelua
Kesällä 2024 Riemu-museot (Riihimäen kaupunginmuseo ja taidemuseo) kartoittivat asiakkaidensa tyytyväisyyttä näyttelyihin, palveluihin, tiloihin ja museovierailuun kokonaisuutena. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 15.6.–15.9.2024, ja siihen vastasi 268 museokävijää. Tulosten analysointi valmistui loppuvuodesta 2024, ja se tehtiin yhteistyössä Hyrian kanssa.
Asiakaspalvelun, näyttelyiden, museokaupan ja tilojen laatua arvioitiin asteikolla 1–5 ja kaikkien palveluiden keskiarvo ylitti arvon 4. Erityisesti ystävällinen ja informatiivinen asiakaspalvelu sai kiitosta ja 80 % vastaajista antoi sille erinomaisen arvosanan.
Museoiden ydintehtävä, näyttelyt, koettiin erittäin onnistuneiksi. 96 % vastaajista piti näyttelyitä erinomaisina tai hyvinä ja 61 % antoi niille täydet pisteet. Kesän mieleenpainuvimmat näyttelyt olivat Aino-Maija Metsolan tuotantoa laajasti esitellyt yksityisnäyttely sekä Helene Schjerfbeckin teoksiin keskittyvä pienoisnäyttely. Myös museon monipuolinen tilankäyttö sai kiitosta.
Museokaupan tarjonta sai hyvää palautetta, mutta osa asiakkaista toivoi enemmän paikallisia tuotteita sekä näyttelyihin liittyvää valikoimaa. 41 % vastaajista antoi museokaupalle erinomaisen arvosanan ja 42 % hyvän arvosanan.
Riemu-museoiden asiakkaat saivat tietoa vierailusta pääasiassa perheenjäseniltä ja tuttavilta, museoiden verkkosivuilta, lehdistä sekä Museokortin verkkosivuilta. Suurimmat kävijäryhmät olivat taiteesta ja kulttuurihistoriasta kiinnostuneet sekä aktiiviset museokävijät, jotka harrastavat museoissa vierailua.
Museoon saapumisesta saatiin asiakaspalautetta: 70 % kävijöistä saapui omalla autolla ja 65 % tuli yli 31 kilometrin päästä. Osa vastaajista koki opasteiden määrän riittäväksi, kun taas osa toivoi niitä lisää erityisesti rautatieaseman ja museoalueen läheisyyteen.
54 % vastaajista kertoi tulleensa Riihimäelle nimenomaan museokäynnin vuoksi, mikä korostaa museon merkitystä kaupungin elinvoimalle. Museovierailla on myös taloudellista vaikutusta paikkakunnalle, sillä kävijät käyttävät rahaa museon lisäksi esimerkiksi ravintoloihin, kahviloihin ja muihin palveluihin.
Kokonaisuudessaan museovierailuun oli erittäin tyytyväisiä 75 % ja melko tyytyväisiä 25 % vastaajista. 89 % vastanneista ilmoitti vierailevansa Riemu-museoissa uudelleen, ja 92 % suosittelisi museoita tuttavilleen.
Kesän 2024 asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että Riemu-museot tarjoavat laadukkaita näyttelyitä ja erinomaista asiakaspalvelua helposti saavutettavassa kohteessa, joka houkuttelee museokävijöitä myös kauempaa.
Kesällä 2024 Riemu-museoissa oli esillä kuusi näyttelyä: Kahdet kasvot – taitelijoiden omakuvia, Visiittikortteja – visiittikorttikuvia Riihimäen kaupunginmuseon kokoelmista, Aino-Maija Metsola – kankaita, kuvituksia ja teoksia, Antrea – Vuoksen rannoilta Riihimäelle, Helenen Salongissa – Helene Schjerfbeckin teoksia ja Suomen Egyptologisen Seuran esineistöä: arkipäivän elämää muinaisessa Egyptissä.